Üdvözlünk Titeket a BME Gépészmérnöki Karán!

A Hallgatói Képviselet nevében szeretettel köszöntünk Benneteket a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki Karán, és ezzel együtt gratuláljak a sikeres felvételitekhez!
A GPK-n igyekszünk segítséget nyújtani nektek, ha bármilyen kérdésetek merülne fel, vagy bizonytalanok lennétek valamiben. Az évfolyamtársaitokhoz, a felsőbb évesekhez, tankörvezetőitekhez vagy a Hallgatói Képviselethez is bátran fordulhattok, ha segítségre van szükségetek. Ha nem jutottatok a megfelelő információ birtokába, akkor az alábbi elérhetőségeken, felületeken találhattok a felmerülő kérdéseitekre választ vagy kérhettek tanácsot:

● A Hallgatói Képviselet honlapja: itt tesszük közzé a legfontosabb és legtöbb hallgatót érintő információkat, ezért érdemes frekventáltan nézegetni. Elsőévesként nagyon sok hasznos tudnivaló vár rátok a „Gólya” menüpontban.
● A honlap az elsődleges kommunikációs csatornánk, emellett még a Facebook és Kontúr oldalán tudtok tájékozódni. A Facebook oldalunkon igyekszünk minden lehetőségre felhívni a figyelmeteket, illetve a fontosabb határidőkre még egy figyelmeztetést megjeleníteni, hogy biztosan ne maradjatok le semmi fontos dologról. A Kontúr honlapján pedig a kari közösségi élet híreiről olvashattok.

Amennyiben semmilyen felületen és csatornán nem találjátok a választ a kérdésetekre, akkor kereshettek bennünket tematikus e-mail címeink egyikén:
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. – tanulmányi ügyek
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. - teljesítmény alapú ösztöndíj pályázatok
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. – szociális alapú ösztöndíj pályázatok
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. - kollégiummal, teremigényléssel kapcsolatos kérdések
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. - általános, a fentiek közé nem sorolható egyéb témák, valamint rendezvénnyel kapcsolatos kérdések

Szorgalmi időszakban hétfőtől csütörtökig tartunk fogadóidőt a Hallgatói Képviselet irodájában, melyeknek időpontját a honlapunkon megtaláltok. Amennyiben azonnali segítségre van szükségetek, az esetben hívhattok bennünket 06-20-224-4139-es telefonszámon.
Egyetemi éveitekre sok sikert és kitartást kívánok!

Diákigazolvány igénylés

Az újdonsült hallgatók számára egy nagyon fontos folyamat a diákigazolvány igénylés, hiszen a diákigazolvány meglétéhez kötődik nagyon sok kedvezmény. Az igazolvány igénylésének menete a következő:

  1. NEK adatlap igénylése: A NEK (Nemzeti Egységes Kártyarendszer) adatlapot a lakhelyed szerinti Okmányirodában vagy bármelyik Kormányablakban meg tudod igényelni. Az adatlap igénylésekor kerül sor az igazolványkép készítésére is.
  2. Diákigazolvány igénylése a NEPTUN rendszerben: A diákigazolvány igénylés folyamata a NEPTUN rendszer “Ügyintézés” / “Diákigazolvány” menüpontjában az “Új felvétel” gombra kattintva indítható el. A felugró ablakban megjelenő mezőket szükséges kitöltened a megfelelő adatokkal.
    1. A NEK azonosító a NEK adatlapon található meg.
    2. Az igénylés típusát állítsd a neked megfelelő opcióra. (Amennyiben most igényelsz először felsőoktatásbeli diákigazolványt, úgy az “Első igénylés” opciót kell kiválasztanod.)
    3. A lakcím hozzáadását a “Saját adatok” / “Elérhetőségek” menüpont “Címek” fülén végezheted el.
  1. Igénylés ellenőrzése: Sikeresen leadott az igénylés esetén, az igénylésed meg fog jelenni a menü alján található táblázatban. Ha ez megtörtént, akkor elindult az igénylésed és csak várnod kell, míg az igazolványod megérkezik. 
  2. Diákigazolvány átvétele: A diákigazolványodat majd a Központi Tanulmányi Hivatalban (KTH) tudod átvenni, miután megérkezett. Az átvétel idejéről és menetéről a KTH munkatársai fognak majd tájékoztatni a NEPTUN rendszeren keresztül. A KTH az “R” épület földszintjén található.

Ha bármi egyéb kérdésed volna a diákigazolvány igénylésének menetével kapcsolatban, úgy ezen a linken találhatsz bővebb információt róla.

Ideiglenes diákigazolvány igénylés

A diákigazolványok elkészítése és megküldése több időt is igénybe vehet, így tudsz igényelni ideiglenes igazolást, amennyiben szükséges. Ennek a menete a következő:

  1. NEPTUN kérelem leadása: Az ideiglenes igazolás igényléséhez a NEPTUN rendszerben, az “Ügyintézés” /  “Kérvények” menüpontban a 066 Diákigazolvány elkészültéig kiadott igazolás kérése c. kérvényt kell leadnod. A kérelem leadása során a képzés kódját neked kell megadnod. Ezt a “Tanulmányok” / “Képzés adatok” menüpontban találhatod meg.
  2. Igazolás letöltése: A kérelem feldolgozását követően az igazolást letölthető, elektronikusan hitelesített formában kapod meg. Az igazolást az “Ügyintézés” /  “Kérvények” menüpont “Leadott kérvények” fülén, a megfelelő kérelem “+” gombjára kattintva tudod letölteni.

Az így igényelhető ideiglenes diákigazolvány igazolás a rendes diákigazolvány kiadásáig minden tekintetben helyettesíti azt.

Tantárgyfelvétel előtti teendők

A tantárgyfelvétel a NEPTUN rendszeren keresztül történik. Ahhoz, hogy felvehesd a tantárgyaidat, mindenképpen el kell végezned a kezdeti teendőket.

Tantárgyfelvétel menete

A gólyák számára a tantárgyfelvétel a regisztrációs héten, a tankörvezetők által vezetett formában kerül sor. A közös tantárgyfelvétel általában az Egyetem “R” épületében, az egyik számítógépes termében szokott megrendezésre kerülni. 

A közös tantárgyfelvétel előnye, hogy a tankörtársaiddal együtt tudsz órákra járni, ami által egyrészt egy szorosabb kapcsolat alakulhat ki közöttetek, másrészt pedig tudjátok segíteni egymást bármiben a félév során.

Fontos, hogy csak akkor tudsz tárgyakat felvenni, ha korábban elvégezted a kezdeti teendőket és bejelentkeztél aktív félévre a NEPTUN rendszeren keresztül.

A beiratkozásra minden félévben a regisztrációs héten van lehetőség, ekkor létesítesz hallgatói jogviszonyt a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel. A beiratkozás előtt mindenképp végezd el a kezdeti teendőket!

A beiratkozás menete

A 2020/21-es tanév őszi félévétől kezdődően a beiratkozás nagyrészt online formában, a NEPTUN rendszeren keresztül történik. A beiratkozás menete a következő:

  1. A személyes adatok ellenőrzése. A személyes adataidat a NEPTUN rendszerben a “Saját adatok” / “Személyes adatok” felületen érheted el. Amennyiben nem adtad még meg a TAJ számodat és adóazonosító jeledet, úgy ezt az “Adatmódosítás” gombra kattintva pótolhatod.  A bankszámlaszám a “Pénzügyek” / “Beállítások” felületen adható meg.
  2. Bejelentkezés. Amennyiben még nem jelentkeztél be aktív vagy passzív félévre, úgy ezt a NEPTUN rendszerben az “Ügyintézés” / “Beiratkozás, Bejelentkezés” menüpontban teheted meg. 
  3. Beiratkozási lap letöltése. A beiratkozási lap a NEPTUN rendszer “Információ” / “Általános nyomtatványok” menüpontjában tölthető le. A beiratkozási lapon lévő adatokat érdemes ellenőrizni.
  4. Beiratkozási lap hitelesítése. A beiratkozási lapot az ügyfélkapun keresztül elérhető AVDH szolgáltatás segítségével szükséges hitelesíteni.
  5. Beiratkozási kérelem leadása. A beiratkozási folyamat elindításához a NEPTUN rendszerben az “Ügyintézés” /  “Kérvények” menüpontban a 100 Beiratkozási kérelmet szükséges leadni. A kérvényhez csatolni kell a hitelesített beiratkozási lapot.  

Amennyiben nem rendelkezel ügyfélkapuval vagy nem szeretnél élni az elektronikus beiratkozás lehetőségével, úgy számodra biztosít a KTH személyes ügyintézést. Ennek menete a következő: 

  1. Az igény jelzése. A 100 Beiratkozási kérelem leadása során jelezd a személyes beiratkozásra vonatkozó igényedet. A kérvény mellékleteként a kinyomtatott és kézzel aláírt beiratkozási lap szkennelt példányát töltsd fel.
  2. Személyes megjelenés. A kérvény leadását követően a regisztrációs héten a megjelölt beiratkozási időpontban személyesen kell majd bemenned a KTH-ba. A személyes ügyintézéshez a beiratkozási lap aláírt példányát szükséges magaddal vinned kettő példányban.

Személyesen bemutatandó dokumentumok

A kérvény leadását követően a Központi Tanulmányi Hivatal (KTH) munkatársai ellenőrzik a benyújtott kérelmet. Az ellenőrzés után két eset elképzelhető:

  1. Személyes bemutatás szükséges. Ha rendelkezel olyan dokumentummal, ami a felvételi eljárásban figyelembe lett véve, de nem közhiteles, úgy azt a KTH által közölt időpontban személyesen szükséges bemutatnod. A személyes bemutatásra a dokumentum eredeti és egy másolt példányát szükséges magaddal vinned.
  2. Személyes bemutatás NEM szükséges. Amennyiben nem rendelkezel személyesen bemutatandó dokumentummal, úgy nem szükséges személyesen megjelenned a KTH-ban.

A személyesen bemutatandó dokumentumokról a KTH munkatársai a NEPTUN rendszerben keresztül minden esetben értesít majd.

A személyes bemutatást a regisztrációs héten egy erre a célra kijelölt időpontban, a Központi Tanulmányi Hivatalban (R épület) kell megtenni.

Finanszírozási forma szerinti különbségek

Attól függően, hogy állami ösztöndíjas vagy önköltséges finanszírozási formában kezded meg egyetemi tanulmányaidat, különböző feltételeket kell elfogadnod a beiratkozás során.

Állami ösztöndíjas finanszírozási forma

Az állami ösztöndíjas képzésre beiratkozó hallgatók a beiratkozási lap hitelesítésével együtt elfogadják a hallgatói nyilatkozatot, azaz nyilatkoznak az állami ösztöndíjas képzés törvényben előírt feltételeinek vállalásáról. Ezek a feltételek a következők:

  1. A hallgató köteles hazai munkaviszony keretén belül ledolgozni az állami ösztöndíjas féléveinek megfelelő időtartamot az oklevél megszerzését követően 20 éven belül. 
    • Egy szemeszter 150 ledolgozandó munkanapnak felel meg.
    • Amennyiben a hallgató nem teljesíti ezt a feltételt, úgy köteles a tandíj inflációval megnövelt összegét visszafizetni.
  2. A hallgató köteles a képzés idejének másfélszeresén belül oklevet szerezni.
    • A gépészkari alapképzéseken (BSc) ez 7+4, azaz 11 félévet, míg a gépészkari mesterképzéseken (MSc) 4+2, azaz 6 félévet jelent.
    • Amennyiben  a hallgató nem teljesíti ezt a feltételt vagy oklevél szerzés nélkül szakítja meg a képzését, úgy az elhasznált állami ösztöndíjas féléveivel megegyező időtartamra szóló rövid határidejű munkavállalási kötelezettsége keletkezik. (Amennyiben ezt nem teljesíteni, úgy a képzés költségének felét köteles visszafizetni a hallgató.)
  3. A hallgató az első állami ösztöndíjas féléve után megszakíthatja a képzését anélkül, hogy munkaviszony fenntartási vagy visszatérítési kötelezettsége keletkezne.
Önköltséges finanszírozási forma

Az önköltséges finanszírozású képzésre beiratkozó hallgatók a beiratkozás során a képzési szerződést fogadják el. Az önköltséges finanszírozási formában beiratkozó hallgatóknak a következő lépéseket kell még megtenniük a beiratkozás során:

  1. Képzési szerződés letöltése. A képzési szerződést a NEPTUN rendszer “Információ” / “Általános nyomtatványok” menüpontban érhető el. A képzési szerződésen lévő adatokat érdemes ellenőrizni.
  2. Képzési szerződés hitelesítése. A képzési szerződést az ügyfélkapun keresztül elérhető AVDH szolgáltatás segítségével vagy a korábban ismertetett személyes ügyintézési módon szükséges hitelesíteni.
  3. Képzési szerződés feltöltése. A képzési szerződést csatolmányként szükséges mellékelni a 100 Beiratkozási kérelemhez.

Pótbeiratkozás

Amennyiben nem adod le a regisztrációs hét végéig a 100 Beiratkozási kérelem kérvényt a korábban kifejtett mellékletekkel, úgy pótbeiratkozáson kell részt venned.

  • A pótbeiratkozás 5.500 Ft különeljárási díj ellenében tehető meg.
  • Határidők:
    • A 2. oktatási hét végéig történő pótbeiratkozás esetén a hallgató az adott félévre aktív és passzív státusszal is bejelentkezhet.
    • A 3. oktatási héttől október/március 14-ig történő pótbeiratkozás esetén a hallgató csak passzív félévre jelentkezhet be.
    • Az október/március 14. utáni időszakban a beiratkozás már nem lehetséges, a hallgatónak újból részt kell vennie a felvételi eljárásban.

               kontur logo

Elérhetőségeink

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Gépészkari Hallgatói Képviselet

Cím:
1111 Budapest, Irinyi József utca 1-17.

Telefon (hétköznap 16:00 - 20:00):
Általános ügyekkel kapcsolatban:
+36 20 / 224 - 4139

Ügyelet

Szorgalmi és vizsgaidőszakban

Hétfő           18:00-19:00
Kedd            19:00-20:00
Szerda         18:00-19:00
Csütörtök    16:00-17:00

Kapcsolat

Általános ügyek
info@ghk.bme.hu

Tanulmányi ügyek
tanulmanyi@ghk.bme.hu

Kollégiumi ügyek
kollegium@ghk.bme.hu

Szociális ügyek
szoc@ghk.bme.hu

Ösztöndíjakkal kapcsolatos ügyek
osztondij@ghk.bme.hu